
To niezwykle pięknie brzmiące słowo pochodzi od francuskiego bordereau i oznacza listę lub rachunek. Innymi słowy to specyficzny dokument rozliczeniowy wykorzystywany w wielu dziedzinach gospodarki.
Najczęściej mamy z nim do czynienia w transporcie oraz w trakcie przygotowywania przesyłek zbiorowych. Niemniej jednak słowo to emigrowało na grunt ubezpieczeń i tego rodzaju definicją zajmiemy się bliżej.
To nic innego jak dokument rozliczeniowy reasekuracyjny, który zawiera bieżący wykaz wszelkich szkód oraz odpowiadający im udział reasekuratora.
Bordero jako tradycyjny dokument reasekuracyjny dzielimy na: składkowe i szkodowe. Każdy z nich dotyczy innej sfery rozliczeniowej w ubezpieczeniach.
Pewnie nie raz zdarzyło Ci się po stłuczce pomyśleć o tym, czy stracisz zniżkę za bezszkodową jazdę w ubezpieczeniu OC.
Dokładnie tego dotyczy hasło bonus malus, którego rodowód językowy pochodzi z łaciny – w tłumaczeniu na język polski oznacza dokładnie dobry - zły. Natomiast w kontekście ubezpieczeń komunikacyjnych bonus oznacza zniżkę, a malus zwyżkę składki ubezpieczeniowej.
Dalekowzroczni przedsiębiorcy, przewidując pojawienie się nieuniknionego w dzisiejszych czasach blackoutu i jego skutków, zainwestowali w ubezpieczenie business interruption.
Czy tego rodzaju polisa rzeczywiście rekompensuje szkody związane z przerwą w dostawach prądu, czego dokładnie dotyczy?
Słowo to pochodzi od rzeczownika „benefit”, które oznacza korzyść. W branży ubezpieczeń pojęcie to najczęściej występuje w zakresie ubezpieczeń finansowych oraz ubezpieczeń na życie, choć możesz spotkać je także w przypadku innych produktów ubezpieczeniowych.
W dalszej części skupimy się na funkcji beneficjenta w obszarze ubezpieczeń na życie. Beneficjentem nazywamy osobę fizyczną lub prawną, która otrzyma korzyść w postaci świadczenia w przypadku śmierci ubezpieczonego. Dlatego ważne jest, aby pamiętać o wskazaniu takiej osoby w swojej polisie ubezpieczeniowej.
W żegludze morskiej nie często dochodzi do wypadków, jeśli jednak się zdarzają, wówczas wiążą się z ogromnymi stratami finansowymi.
Zwłaszcza, gdy uszkodzeniu ulegają nie tylko statki, ale także przewożony na nich ładunek. Wg danych brokerów z Polskiej Kancelarii Brokerskiej zajmujących się ubezpieczeniami morskimi, częstość zjawisk prowadzących do awarii wspólnej wzrosła w ostatniej dekadzie, a trend ten utrzyma się w najbliższej przyszłości.